Spørgsmål og svar

For forældre

Oplever du udfordringer med Kumba? Eller er du blot i tvivl om, hvordan systemet virker? Læs med på denne side. 
Her har vi samlet svarene på de mest almindelige spørgsmål. 

Log på

Hvordan logger jeg på?

Du logger på Kumba, ved at gå ind Kumba.eu. Herefter indtaster du den e-mail, som du har oprettet dig med, og den kode du selv har valgt. Der kommer nu et pop-up vindue med din to-faktor godkendelse. Du skal nu åbne din Google- eller Microsoft Authenticator, og indtaste den genererede 6-cifrede kode. Er det første gang du logger på, så finder du guiden til at logge på under "guides".

Jeg får ingen aktiveringsmail, hvad gør jeg? 

Af og til kommer aktiveringsmailen ikke frem. Sker det for dig, kontakt os her, så sender vi den igen til dig. 

Min 2-faktor godkendelse virker ikke?

Hvis din to-faktor godkendelse ikke virker, så kontakt lederen af institutionen, som vil sørge for, at din kode bliver nulstillet. Herefter vil du, når du logger på næste gang, få en QR-kode som du scanner med din Google- eller Microsoft Authenticator, og du vil herefter få dine koder som du plejer.

Jeg har skiftet telefon, og kan ikke logge ind?

Google Authenticator er koblet op på den enkelte telefon, og du skal derfor have nulstillet din to-faktor godkendelse. Når du har geninstalleret appen på din nye telefon, skal du følge vejledningen under "Min to-faktor godkendelse virker ikke?"

Jeg har reinstalleret min 2-faktor app, og nu virker den ikke? 

Når du først har sammenkoblet din 2-faktor app og Kumba, må du ikke uden videre slette den igen, da du så ikke længere vil kunne få adgang til Kumba. Når man sletter sin 2-faktor app bliver alle gemte koder i appen slettet. Skulle du alligevel have fået slettet din app, skal du kontakte lederen i din institution, som så vil nulstille din 2-faktor kode, så du kan oprette den på ny. 

Jeg kan ikke logge på?

Der kan være flere årsager til, at du ikke kan logge på.

- Har du glemt din adgangskode?

- Er det din Google- eller Microsoft Authenticator der driller? Så tjek "Min to-faktor godkendelse virker ikke?"

- Bruger du den e-mail, som du oprettede din profil med?  

Hvis du har prøvet ovenstående og det stadig ikke virker, så kontakt supporten, og vi vil se på problemet sammen med dig.

Kan I fjerne to-faktor godkendelsen?

Nej, desværre ikke. Vi har lagt to-faktor godkendelsen ind i vores system for at sikre, at det overholder alle GDPR-regler. Den ekstra kode er med til at sørge for, at dine data er ekstra godt beskyttet. Du er meget velkommen til at læse mere om vores tilgang til GDPR her.

Jeg kan ikke huske min adgangskode?

Hvis du skulle glemme din adgangskode, så klikker du bare på "Glemt adgangskode" og indtaster din e-mail. Du vil herefter få tilsendt en e-mail, som hjælper dig med at nulstille dit kodeord.

Brug af Kumba

Hvordan opskriver jeg mit barn?

Når du har fundet den institution du ønsker dit barn skal gå i, findes der på de fleste institutioners hjemmesider et link direkte til opskrivning i deres institution. Hvis du ikke allerede er oprettet som bruger på Kumba, skal du starte med dette. Har du allerede en bruger logger du ind og finder fanen "Ny ansøgning", finder den ønskede institution, og udfylder ansøgningsskemaet. Når du har sendt din ansøgning, er du nu automatisk skrevet op til institutionen (bemærk at for nogle institutioner skal du betale et opskrivningsgebyr til institutionen, før de accepterer din plads på ventelisten - følg den enkelte institutions anvisninger).

Hvordan får jeg tilbudt en plads?

Du vil modtage en e-mail når der er nye notifikationer i Kumba. Du logger herefter ind, og det vil fremgå, hvornår du har fået tilbudt en plads. Hvis du ønsker pladsen, så skal du acceptere tilbuddet. Når du har accepteret tilbuddet, vil du modtage nogle dokumenter fra institutionen, og der er hermed en aftale om, at dit barn starter til den dato, som fremgår af dokumenterne fra institutionen.

Jeg er oprettet i systemet - hvordan skriver jeg mine andre børn på ventelisten?

Hvis du allerede er oprettet på Kumba logger du blot ind, og under børn tilføjer du et nyt barn. Du kan herefter sende din ansøgning til din ønskede institution.

Hvordan kan jeg se, hvad nummer mit barn er på ventelisten?

Vi kan desværre ikke se, hvilket nummer dit barn er på ventelisten til den enkelte institution. Du skal derfor kontakte institutionen, hvis du ønsker svar på dette.

Hvor kan jeg læse om institutionerne?

Hvis du klikker på "Ny ansøgning" får du listen over institutioner. Under hver institution kan du klikke på "Se mere" og du vil komme ind på institutionens profil. Du kan også bruge søgefeltet til at søge efter den institution du ønsker at læse mere om.

Vi opfordrer dog til, at du læser om institutionen på deres hjemmeside. Det er som regel her du vil finde de fleste informationer om den enkelte institution.

Kan jeg skrive mine børn op til flere institutioner?

Ja, det er intet problem. Forudsætningen er blot, at de er registreret i Kumba. Husk dog, at alle institutioner har forskellige regler i forhold til opskrivning på deres venteliste, så husk at undersøge om du fx skal betale for, at dit barn kan skrives op.

Jeg er forældre i en institution som lige er skiftet over til Kumba Intra - hvordan kommer jeg i gang?

På siden "guides" kan du finde vejledninger til, hvordan du kommer godt i gang med Kumba. Du finder guiden her.

Hvorfor kan jeg ikke få jeres app til at virke?

Vores app er kun beregnet til Kumba Intra. Hvis din institution ikke bruger Kumba Intra, så kan du ikke få adgang til vores app. 

Hvis din institution bruger Kumba Intra, og du ikke kan komme ind i appen, så kan det være fordi du enten ikke har oprettet dig endnu, eller at forældre 1 ikke har givet dig adgang til at se jeres fælles børn. 

Hvorfor kan jeg ikke se mine børn i Kumba?

Hvis du ikke kan se dine børn i Kumba, kan der være 2 årsager. Enten har forældre 1 ikke givet dig adgang (se næste spørgsmål). Ellers kontakt os, så løser vi din udfordring. 

Hvordan giver jeg min medforældre adgang til at se vores børn i Kumba?

Når institutionerne starter med Kumba kobler vi kun 1 forældre på hvert barn. Hvis I er to forældre skal I derfor selv give adgang til forældre 2. Det gør I ved at logge ind på forældre 1-profilen på Kumba (i browser). Herefter klikker I på  "rediger barn". Nederst i det nye pop-up vindue vil du kunne tilføje forældre 2's mail. Husk at klikke "gem".  

Sikkerhed og GDPR

Hvem håndterer mine data?

Mens dine børn står på ventelisten vil dine data blive behandlet af Vangsaa A/S, som er virksomheden bag Kumba. Du kan læse mere om vores virksomhed på Vangsaa.eu