Privatlivspolitik for Kumba

Denne politik gælder for Kumba.dk og systemet kumba som tilgås via kumba.eu og APP, og beskriver, hvordan der indsamles og behandles personhenførbare oplysninger. Formål Formålet med denne persondatapolitik er at forklare, hvordan vi indsamler, beskytter og anvender personoplysninger. 

Kumba respekterer fuldt ud alle ønsker om hemmeligholdelse af personlige oplysninger, som afgives digitalt eller på anden vis, og vi er opmærksomme på behovet for hensigtsmæssig beskyttelse og forsvarlig behandling af alle personligeoplysninger, som vi modtager. 
Det er Kumbas målsætning at beskytte dine personlige oplysninger, uanset hvorfra disse oplysninger indsamles, videregives eller opbevares (andre lande, samarbejdspartnere, o.l.). 


 Hvornår og hvilke personoplysninger indsamler Kumba? 
 Vi indsamler personhenførbare oplysninger fra private kunder som tilmelder sig via Kumba.eu for at komme på en venteliste i en institution til knyttet Kumba. Kumba har brug for visse personoplysninger for at kunne leverer aftalte ydelser og relaterede tjenester til private kunder. Det er ikke i alle brugsscenarier at alle personoplysninger indsamles og behandles, listen over indsamlede oplysninger skal derfor ses som et maksimum af personoplysninger der indsamles. 


Som privatkunde indsamler vi dit CPR, navn, adresse, tlf.nr. og e-mail, oplysninger om relationer til andre privatpersoner oprettet i systemet samt oplysninger man som privatperson indtaster om sine børn. Kumba forpligter sig til kun at indsamle de nødvendige personoplysninger om dig for at levere en aftalt ydelse til det aftalte formål. Oplysningerne slettes løbende år plus 5 år efter ophør af aftalen. Hvem videregiver Kumba personoplysninger til? Kumba opbevarer oplysningerne, der modtages i egne systemer. Oplysninger om dig og dit eller dine børn videregives til den eller de institutioner, hvor du ønsker at blive skrevet op på venteliste. Dette for at institutionen kan forholde sig til om der er ledige pladser til dit barn eller børn. 


 Hvordan indsamler Kumba.dk personoplysninger - cookies?  Ud over de oplysninger, du som kunde afgiver til Kumba ved oprettelse via en hjemmeside kumba.eu. Så indsamler Kumba ikke andre oplysninger om privatpersoner. Der findes 1 Cookie på hjemmesiden kumba.dk, denne er en funktions cookie som er nødvendige for at hjemmesidens navigation kan fungere optimalt. 


 Hvem har adgang til dine oplysninger? 
 Der er ingen i Kumba der som udgangspunkt tilgår dine oplysninger. Hvis oplysningerne skal tilgås, bliver det i forbindelse med support, hvor du beder om hjælp, eller hvor der opstår en fejl baseret på data indlagt i systemet. I det omfang der skal tilknyttes underleverandører eller rådgivere til opgaver, så sikres den nødvendige fortrolighed og databehandleraftale. I det omfang du melder dig til en venteliste hos en institution, så får institutionens leder eller udpeget personale adgang til de oplysninger, der er indtastet om begge forældre og barn eller børn i måtte have opskrevet på ventelisten i institutionen. 


 Hvordan kan du få adgang til, opdatere og slette dine oplysninger? 
 Du kan som privatkunde altid logge på kumba.eu og se de oplysninger, du har indtastet. du kan til enhvertid selv rette og ændre i dine oplysninger således de altid er retvisende. Derudover kan du, hvis du har yderligere spørgsmål, kontakte os for at få indblik i hvilke oplysninger vi har om dig som registreret. Når vi har svaret, har du mulighed for at berigtige dine oplysninger, herunder bede om sletning og udlevering. Oplysninger kan dog kun slettes i det omfang det ikke påvirker en konkret aftale / kontrakt eller lovpligtige indberetning til offentlige myndigheder, hvis du er blevet optaget i en institution. Herunder at sletning ikke strider imod andre registreredes rettigheder eller på anden vis forringer andres retsstilling. Unødvendige personoplysninger vil altid blive slettet eller anonymiseret, når formålet med indsamlingen ikke længere er gældende. Du kan kontakte os på kumba@vangsaaconsult.dk om hvordan vi opbevarer og sikrer fortrolighed omkring dine oplysninger? Alle oplysninger som vedrører private kunder, sikres med adgangsstyring til både fysiske lokaler og IT-systemer. Hvis der er underleverandører involveret i behandling af dine oplysninger, så sker dette kun efter indgåelse af en databehandleraftale. Databehandleraftalen sikrer oplysninger med rette niveau af fortrolighed, integritet og tilgængelighed. Ansatte er i forbindelse med deres ansættelse også tilsvarende underlagt tavshedspligt. Herudover har ansatte og evt. leverandører kun adgang i det omfang, der er et arbejdsbetinget behov. Det er et valg, at vores oplysninger primært skal opbevares i Danmark og sekundært i EU, PT opbevares og behandles data og systemet kun i DK og sekundært i Tyskland hvor vi har udviklere siddende som hjælper med support og tekniske fejl. Oplysninger i virksomheden behandles ikke uden for EU efter det Europæiske datatilsyns anbefaling. I tilfælde af databrud har kumba pligt til at underrette den nationale persondatamyndighed (i Danmark Datatilsynet), hvis der forekommer et brud på datasikkerheden. Det kan f.eks. være, hvis persondata bliver tilgængelig for andre end de medarbejdere, virksomheden har givet lov til at bearbejde de pågældende persondata. Sker der et brud, har den dataansvarlige i Kumba pligt til at underrette Datatilsynet inden 72 timer efter bruddet er blevet bekendt. 


 En underretning til datatilsynet vil som minimum indeholde: 
 • En beskrivelse af databruddet, samt hvor mange personer der er berørt, og hvor meget data der er omfattet. 
 • Kontaktinformationer på en Dataansvarlig i virksomheden 
 • En beskrivelse af mulige konsekvenser ved databruddet 
 • En beskrivelse af de handlinger, virksomheden planlægger at foretage for at imødegå bruddet I tilfælde hvor et brud resulterer i en risiko for indgreb i den registreredes rettigheder og frihed, vil Kumba underrette den registrerede herom uden unødigt ophold. Privatpersonen vil som minimum modtage nedenstående oplysninger. 
 • Kontaktinformationer på den Dataansvarlige i Kumba 
 • En beskrivelse af mulige konsekvenser ved databruddet for den registrerede 
 • En beskrivelse af de handlinger, Kumba planlægger at foretage eller allerede har foretaget for at imødegå bruddet 


 Ønsker du som kunde at klage over forhold hos Kumba, kan du gøre dette via Datatilsynet på følgende link. Vi vil dog sætte pris på dit input til forhold, som kan gøres bedre. Vi vil gøre, hvad vi kan for at tilpasse hvor relevant og muligt. 
  https://www.datatilsynet.dk/generelt-om-databeskyttelse/klage-til-datatilsynet/